Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D3200 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

Abel 25-08-2016

Goed instapmodel

Goede camera om mee te leren hoe een Nikon werkt. Prima lens, alleen slecht zoom. Soms onhandig dat je het beeldscherm niet kan kantelen. Wel fijn dat je een extra accu kan kopen vanwege de losse accu! Voor beginnende fotografen zeker een aanrader!

Pluspunten

• Goed instapmodel
  • Prima kwaliteit foto's
  • veel functies

Minpunten

• Zoom in lens is slecht
  • Geen kantelbaar scherm
  • Geen zoom in camera zelf

JDS-fotos 16-04-2016

Fijne camera

Hele fijn lichte camera.
Heel veel instellingen voor een beginners camera.
Ik gebruik alleen de M stand maar de Auto stand werkt ook heel goed.

In de review staat dat er geen bulp stand op zit. Maar mijn D3200 heeft wel een bulp stand. Kan natuurijk zijn dat Nikon een firmwareupdate heeft gedaan in de tussentijd.

Al met al een top camera die je zeker kan aanschaffen als beginner maar ook al gevorderde.

luqe75 12-09-2014

Met behulp van deze camera maak ik mooiere foto's dan voorheen.
Bij de automatische functie zorgt de camera voor de instellingen, maar de D3200 biedt meer opties.
Dankzij een korte cursus van Nikon kreeg ik snel uitleg over de instelmogelijkheden. Waar ik nu met veel plezier gebruik van maak. Ik ben erg tevreden over het gebruik van de camera en de duur van de batterij.

handy57 28-05-2014

Dit is een prettige camera die zeer goede foto's maakt. Hij is relatief licht in gewicht en vooral de retoucheer mogelijk die in de camera zitten is een mooie optie.
Ook de licht gevoeligheid van de camera stelt mij zeer tevreden, ook bij relatief weinig licht krijg je goede heldere foto's

I-Know 17-05-2013

Heb deze geweldige camera tijdens mijn vakantie twee weken mogen lenen.
Ik was altijd erg nuchter een compact camera was voor mij meer dan genoeg, en mijn Sony DSC-HX1 was gewoon voor mij de aller beste.
Daar kom ik nu op terug want deze Nikon D3200 maakte direct een einde aan alles was ik ooit vond en wegwuifde!
Het is voor mij nu meer dan duidelijk! Ik heb het licht gezien wat een prachtige foto’s maakt dit toestel.
Super hoge kwaliteit waanzinnige kleurnuances en diepte. Camera ligt lekker in de hand en voelt zeer solide aan.
Mogelijkheden zijn er genoeg, met de vele optie's en dat je in de toekomst simpel een gps of WiFi-module aan kunt koppelen.
Omdat je automatisch steeds meer gevoel krijgt met een spiegelreflex krijg je er ook steeds meer lol in.
Via de GUIDE toets kun je heel simpel via een paar stappen de mooiste foto shots maken.
Of je zet hem gewoon op automatisch dan regel de camera het allemaal voor je.
Maar zelf lekker freubelen blijft toch het leukste.
Bij thuiskomst heb ik hem direct besteld bij Coolblue en Zoeffff! de volgende dag al in huis.

Voorlopig kan ik de eerste jaren weer vooruit!!!

CatFaith 28-02-2013

Deze Nikon D3200 18-55VR kit gekocht als reiscamera (naast de D7000) – klein, niet zwaar en voor de meeste situaties in de stad voldoende bereik. (De D7000 is meestal uitgerust met de 35 1.8 of 18-105VR).
Lichtscherp is de 18-55VR lens niet. Voor ’s avonds wordt de Nikkor 35 1.8 gebruikt.
De bediening van de D3200 is vertrouwd en met de ‘i’ button achterop zijn eenvoudig en snel wat aanpassingen te maken.
Ook is het gebrek van de voorste instelschijf niet echt een gemis: In de M-stand kan eenvoudig doormiddel van het indrukken van de (lichtcompensatie) ‘+-‘ knop het diafragma ingesteld worden. Zonder het indrukken wordt de sluitertijd ingesteld.
Standaard kun je snel de ISO aanpassen doormiddel van de FN knop. Ook kun je deze knop een andere functie geven zoals wit balans.
Direct een tweede accu aangeschaft. Hopelijk gaan de batterijen na een paar keer opladen langer mee dan 100 foto’s. Via het menu wat instellingen verandert waardoor het display niet iedere keer voor een langere tijd aangaat. Hopelijk worden de 400-500 foto’s gehaald ?!?
Niet zo’n handige keuze van Nikon is dat sommige aanpassingen twee keer gedaan moeten worden: In het normale menu en in de instellingen van de Guide mode. Zo ka het dus zijn dat je verschillende jpg fotoformaten schiet op een dag. Persoonlijk zal ik de Guide mode niet gebruiken, maar is wel handig voor mijn partner (net begonnen met fotografie).
Functies zoals bracketing, HDR, DoF preview zijn voor mij niet echt een gemis. Het histogram bij het terugkijken van foto’s heb ik wel direct aangezet. Soms laat het LCD schermpje je namelijk in de steek (te veel blauw) en is de kleurbalans op je computer vele malen mooier dan terugkijken op de camera. Mogelijk kan Nikon dit nog verbeteren via een Firmware update.
Standaard laat de 18-55VR lens de foto’s een beetje koeltjes aanvoelen. Bij RAW geschoten foto’s is dit eenvoudig te verbeteren. Voor de vakantiekiekjes fotograferen wij toch liever in jpg. Daarom de Picture Control instellingen aangepast. Via de Wit Balans valt ook nog wel wat te corrigeren. In de Guide Mode zijn er opties om op basis van de Kelvin waarde de WB aan te passen. Vreemd is dat niet in het uitgebreide menu kan (of nog niet gevonden). Wel kan de WB via het normale menu handmatig ingesteld worden via een Witbalans kaart of via een foto. In moeilijkere situaties is dit natuurlijk vaak goed genoeg, en anders toch maar overschakelen naar RAW.
De matrix lichtmeting lijkt goed te werken. Op de D7000 heb ik altijd voor centrum gekozen om overbelichting te voorkomen. Echter is sommige gevallen heb ik het gevoel dat de D3200 ook neigt om over te belichten. Gelukkig kun je ook op deze DSLR eenvoudig naar centrum of spot belichting overschakelen.
In LiveView werk alles toch net wat anders en minder snel. Het is dan ook geen Point en Shoot. LiveView wordt gebruikt om een filmpje te maken. De HD filmpjes (1080 25p) zijn van goede kwaliteit. Net zoals bij alle andere DSLR camera’s veel last van het autofocus geluid van de lens. Oplossing: Externe microfoon. Het geluidsniveau kan handmatig ingesteld worden.
Nikon heeft de filmkwaliteit toch wel aanzienlijk verbeterd, ook in deze instapper.
Nog steeds jammer dat Nikon geen live Histogram geeft geïntroduceerd.
Mogelijk is voor filmen de D5100/D5200 geschikter vanwege het draaibare LCD scherm.
De Nikon D3200 heeft mijn positief verrast: Tot ISO 800 zeer goede scherpe foto’s zonder ruis. Zelfs foto’s genomen in ISO 1600/3200 zijn goed bruikbaar. Nabewerking is echter dan wel vaak vereist.
Het aanpassen van foto’s in de camera gaat zeer eenvoudig: een goede aanvulling is selectieve kleur optie.
De bediening via de optionele remote control werkt prima.
Al met al een prima volwassen instap DSLR met 18-55VR kit lens (incl. tasje en 4GB SD kaartje) voor 444 euro…(bij MM).

CatFaith 19-03-2013

Antwoord op de vraag van Valerie:
6 minuten (Full HD) film is ongeveer 1GB. Wij hebben een 32GB Class 10 SD kaart aangeschaft.
De accu capaciteit wordt na een paar keer opladen beter.
Momenteel kunnen wij ongeveer 55 minuten filmen op 1 lading.

valin3 18-03-2013

Beste CatFaith,

Bedankt voor deze uitgebreide review, heb ik veel aan.
Ik ben een studente en toekomstig docente. Als hobby heb ik fotografie maar sinds een aantal jaren trekt filmografie mij iets meer aan.
Nu werk ik met een compacte camera (filmt in full HD) en zit ik eraan te denken om (in verband met de prachtige scherpte en mooie focus van de DSLR) deze camera aan te schaffen. Het zal voornamelijk zijn om sfeerimpressie-filmpjes te maken, foto's en ook op professioneel gebied zal ik deze camera nodig hebben. Nu vroeg ik me af of u misschien antwoord kon geven op het volgende;
1. Hoeveel SD-kaartjes of hoeveel GB heb je nodig om lekker te kunnen filmen? Hoe lang kun je filmen (met goede kwaliteit)?
2. Hoe lang zou ik kunnen filmen met 1 batterij?

Bedankt bij voorbaat, het zou fantastisch zijn als u kunt antwoorden.

Groet,
Valérie

Jeroen-den haag 24-11-2012

Ik heb deze camera nu twee weken en ben er zeer content mee. Het toestel heeft zeer veel mogelijkheden en ik ben een beginnende foto-enthousiast, dus gebruikersgemak en hulpprogramma's zijn voor mij belangrijk. De guide die op het toestel is erg fijn want daardoor kan je al snel hele mooie foto's maken en met de speciale functies verder stoeien en het verschil zien met de standaard waarden.

Peter Blom 57 20-05-2012

Op 14/5 bestelt bij foto Gery in Heerlen en op 18/5 bericht ontvangen en meteen kunnen afhalen. Ik was aangenaam verrast dat alles zo snel ging. Toestel is net op de markt gekomen. De D3200 is voor mij de opvolger van de D40. Een wereld van verschil. Kwaliteit foto's is perfect. Onscherpe opnames nagenoeg onmogelijk. Voor de ervaren fotograaf zijn er meerdere mogelijkheden. Bediening is zeer eenvoudig. Als je het niet meer weet kun je altijd nog terugvallen naar de GUIDE. Voor de beginneling een echte aanrader. Bij de juiste instellingen klan er niets mis gaan. De 3200 is zeer licht en ligt lekker in de hand. Prijs kwaliteit verhouding is eveneens een dikke 10. Tot slot kun je ook nog filmen. Hier heb ik nog niet echt ervaring mee, maar de eerste resultaten waren niet mis. Tot nu toe zeer tevreden en ik verwacht dan ook niet ooit spijt te krijgen.

Peter Blom 57 19-05-2012

Op 14/6 bestelt bij foto Gery in Heerlen en op 18/6 bericht ontvangen en meteen kunnen afhalen. Ik was aangenaam verrast dat alles zo snel ging. De D3200 is voor mij de opvolger van de D40. Een wereld van verschil. Kwaliteit foto's is perfect. Onscherpe opnames nagenoeg onmogelijk. Voor de ervaren fotograaf zijn er meerdere mogelijkheden. Bediening is zeer eenvoudig. Als je het niet meer weet kun je altijd nog terugvallen naar de GUIDE. Voor de beginneling een echte aanrader. Bij de juiste instellingen klan er niets mis gaan. De 3200 is zeer licht en ligt lekker in de hand. Prijs kwaliteit verhouding is eveneens een dikke 10. Tot slot kun je ook nog filmen. Hier heb ik nog niet echt ervaring mee, maar de eerste resultaten waren niet mis. Tot nu toe zeer tevreden en ik veracht ook niet ooit spijt te krijgen.